X
تبلیغات
رایتل

 

نکته طلایی در مورد رژیم مدیترانه‌ای 

اینروزها اینقدر راجع به رژیم مدیترانه ای در هرکجا بحث میشود .اما رژیم مدیترانه ای چیست؟ آیا چیزی بجز اعتدال در خوردن وآشامیدن است که سبب سلامت جسم وطول عمر با نشاط برای افراد میگردد؟ در رژیم غذایی مدیترانه‌ای خبری از دسر چرب و شیرین نیست. پایه رژیم بر گیاهان تازه و انواع ادویه‌جات بنا شده است.در پایان هر وعده غذایی مقداری پنیر یا میوه‌های تازه خورده می‌شود و چند ساعت بعد از آن ماست، عسل یا میوه‌های خشک. غذاهای سالم، ساده و البته خوش‌طعم…

 

 

دسترسی به فیبر بالا

یک نکته به اثبات رسیده است: کسانی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند لاغرتر از دیگران می‌مانند.در رژیم مدیترانه مصرف 5 واحد میوه و سبزی خام در روز تولید شده است و از آنجا که در غذاها نیز سبزی و غلات فراوانی وجود دارد، این رژیم غنی از فیبر است! فیبر نه تنها سبب احساس سیری می‌شود بلکه به هضم و دفع راحت‌تر غذا از دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند!

غنی از اسیدهای چرب ضدچاقی

اسیدهای چرب امگا 3 نه تنها از قلب محافظت می‌کنند بلکه جزو معدود چربی‌هایی هستند که سبب چاقی نمی‌شوند زیرا خواص سیرکنندگی داشته و در صورتی که به جای چربی‌هایی که در روز مصرف می‌کنیم و نه در کنار آنها مصرف شوند می‌توانند مانع از اضافه شدن وزن شوند!

قند آزاد است اما نه از نوع چاق کننده!

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای عسل به جای تمامی قندها مصرف می‌شود اما در حد اعتدال! از سوی دیگر سبزیجات، غلات و میوه‌ها قندهای خوب با اندیس گلیسمیک پایینی دارند که با کاهش میزان ذخیره چربی سبب لاغر شدن فرد شده و در ضمن خواص سیرکنندگی هم دارند!

خام‌خواری بهتر و سالم‌تر است!

در رژیم مدیترانه‌ای، پخت‌ و پزهای چندانی ندارد در نتیجه ویتامین‌ها و آنزیم‌ها بیشتر حفظ می‌شوند. در ضمن میوه و سبزیجات خام خوش‌مزه‌تر و… سالم و سبک‌تر از انواع پخته هستند!

پروتئین در حد اعتدال

در رژیم مدیترانه‌ای گوشت قرمز یا گوشت ماهی از نوع کم‌چرب آن هم کم مصرف می‌شوند و به ساده‌ترین شکل می‌پزد.گوشت‌ها معمولا سرخ نمی‌شوند و آنها را با سس نمی‌خورند. اسیدهای چرب اشباع شده دوست دستگاه قلب و عروق انسان نیستند. پروتئین‌های گیاهی و غلات غنی شده جایگاه ویژه‌ای در رژیم مدیترانه‌ای دارند.

خوردن غذا به اندازه رفع گرسنگی، نه بیشتر نه کمتر

در همه جای دنیا مردم غذاهای لذیذ را دوست دارند اما هر چیزی را باید به اندازه خورد در رژیم غذایی مدیترانه‌ای توصیه شده غذا را نه تنها به اندازه رفع گرسنگی خورد این قانون اصلی برای لاغر شدن است.

رژیم مدیترانه‌ای ضد پیری است!

تحقیقات نشان داده است افرادی که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند دیرتر پیر می‌شوند! سبزیجات منبع غنی آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند با رادیکال‌های آزاد ساخته شده در ارگانیسم‌ها به ویژه در اثر هجوم‌های خارجی (آلودگی و اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید) مبارزه کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها بدترین دشمنان رادیکال‌های آزا‌داند که سبب پیری ارگان‌های ما می‌شوند. در ضمن مصرف سبزیجات و اسیدهای چرب خوب می‌توانند ما در برابر بیماری‌هایی مغزی عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون و همچنین پوکی‌استخوان محافظت کنند!